Alle kinderen naar buiten!

11/7/20232 min read

Zijn kleine handje pakt de mijne vast. “Ik ben mijn groepje kwijt”, zegt hij met zachte stem. Zijn aanraking en vertrouwen in mij als oplosser van zijn probleem verrassen me. In mij verschuift er iets, het wordt er zachter.

“Dan gaan we samen zoeken”, antwoord ik, “kom op!” Hij knijpt nog wat steviger in m’n hand en we draaien ons om naar zijn juffrouw. Die weet vast bij welk groepje we moeten zijn.

Hij kent me pas 2 minuten van gezicht en toch kiest hij voor deze directe benadering. Geen schroom, geen schaamte, geen kat die uit de boom moet worden gekeken. Gewoon: ‘ik heb een probleem, help mij!’ Lekker duidelijk. Hou ik van!

Voor dit verhaal noem ik dit 4-jarige blonde mannetje even Sam. En Sam en zijn klasgenootjes van groep 1 / 2 gaan vandaag met de ervaren NatuurWijzer Marlieke en mij (NatuurWijzer in opleiding) mee het bos in. Samen op zoek naar paddenstoelen, kabouters en boomvruchten. De natuur beleven met hart, hoofd en handen, zoals we dat graag doen binnen NatuurWijs.

Na een korte wandeling en introductie splitsen we de klas op in kleinere groepen. Met behulp van zoekkaarten en spiegels gaan we op ontdekkingstocht. We komen koraal-, gewei- en vliegenzwammen tegen. We vinden een aardappelbovist en de gewone zwavelkop.

Is het belangrijk om die namen te weten? Voor deze kleuters totaal niet! Zoals ik al schreef gaat het om beleving. Samen ontdekken, verwonderen en spelen. Alleen al buiten zijn – liefst in een natuurlijke omgeving – doet een mens goed. Dat is inmiddels onomstotelijk bewezen (voor wie daar nog bewijs voor nodig heeft).

Bovendien: wie op jonge leeftijd al bijzondere ervaringen opdoet in de natuur, zal ook op latere leeftijd de waarde hiervan inzien en zich meer verbonden voelen met Moeder Aarde. En die verbondenheid is onbetaalbaar en keihard nodig.

Even later zoeken we samen we naar blaadjes in verschillende kleuren en maken we een bedje voor kabouters. We doen tikspelletjes: de eekhoorn tikt de beukennootjes op pootjes en de (geblinddoekte) mol tikt de wormen die om hem heen kronkelen. Kinderen die het koud hadden, hebben het ineens weer warm en de energie in de groep neemt weer toe.

Die afwisseling in activiteiten is van groot belang. Zo gaaf om te zien hoe dit werkt. Hoe je met simpele opdrachten en verhaaltjes een groep kinderen kunt meenemen op ontdekkingstocht. De natuur als klaslokaal. Veel beter wordt het niet toch?!

Ik voel me dan ook dankbaar om deel te mogen uitmaken van dit prachtige netwerk van gepassioneerde natuurliefhebbers. Mensen die zich vol overgave inzetten om zoveel mogelijk kinderen in Nederland naar buiten te krijgen en onvergetelijke ervaringen te bezorgen.

Ben of ken jij iemand die gaat over het lesprogramma voor een basisschool(klas)? Of wil je de natuur eens op een andere manier beleven met je gezin, familie, vrienden of collega’s? Ik denk graag met je mee over een op maat gemaakt programma. Want samen verwonderen schept een band.